Den mystiske ting

Jeg har netop lagt en ny øvelse op under ‘grammatik, stavning og tegnsætning, som hedder ‘Den mystiske ting’.

Øvelsen kan bruges på flere måder, men jeg har tænkte mig at bruge den som optakt til at arbejde med ordklasser og efterfølgende også som værksted, når vi arbejder med dette.

Der er lavet i alt 15 sider indtil videre, hvor eleverne skal beskrive en ting med en bestemt ordklasse. Nu skal i holde tungen lige i munden: I de 15 sider er der lavet fem ark med 12 forskellige ord til hver ordklasse – Pyha! Er i med endnu? 😉 Ordene i kasserne er de samme, men der er lavet udgaver, hvor man kun må beskrive sin ting med navneord, en udgave hvor man kun må beskrive sin ting med udsagnsord og en udgave hvor man kun må beskrive sin ting med tillægsord.

Det kan være, de skal beskrive et hus. Men eleverne må kun bruge enten navneord, udsagnsord eller tillægsord (alt efter hvilket ark I har givet dem). Eleverne skal skrive så mange ord ned de overhovedet kan på eks. 3 minutter, og så skal de se om deres gruppe kan gætte det. Sørg for at eleverne her IKKE har de samme ord.

Eleverne kan også sidde i en gruppe, gerne fire elever men mindre kan også gøre det, hvor du udleverer ark til dem, hvor ordene i kasserne er de sammen – MEN! Den ene må kun bruge navneord, den anden udsagnsord og den tredje tillægsord. Den 4 sidder og venter på at han/hun skal gætte hvilken ting, de andre har forklaret med deres ordklasse. Til sidst kan man snakke om, hvilken ordklasse der var bedst til at beskrive.

Jeg håber I er med endnu, ellers spørger I endelig bare 🙂
Det hele kan hentes her:
http://xn--skolelrerlife-8fb.dk/?page_id=45

Indlæg oprettet 25

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen