Tjekliste til elevernes skriftlige arbejde

Mine elever i 6. klasse skriver hver 14. dag en lille skriftlig tekst om et bestemt emne, som ugen efter rettes af deres læringsmakker og efterfølgende af mig.

Nogle gange arbejder vi med større skriftlige opgaver, hvis det giver mening i vores daglige arbejde på klassen. Det gjorde det i sidste måned, hvor vi arbejdede med krimier. Her afsluttede vi forløbet med selv at skrive vores egen.

Når eleverne skal aflevere noget skriftligt synes jeg, at det er utrolig vigtigt, at det er tydeligt for dem, hvad jeg forventer af dem, og hvad de skal gøre og have med, for at aflevere et godt produkt. Jeg laver altid nogle guidelines til, hvad der skal være med af genretræk, og hvad der skal være i orden teknisk. Jeg lagde tidligere et billede op på Instagram, hvor jeg viste dagens tjekliste. Her skulle eleverne selv kigge deres krimi igennem først, så skulle læringsmakker bagefter, og til sidst vil jeg rette igennem og give feedback og udviklingspunkter.

I var flere der spurgte, om jeg ville dele dem med jer, og det vil jeg naturligvis gerne. Det er bare vigtigt for mig at understrege at målene er tilpasset mine elever og vores forløb. Jeg har tænkt på hver eneste elev, hvordan vi har arbejdet, hvad vi har været i dybden med, og hvad der gik godt og skidt. Skal I bruge dem til jeres elever, så husk at tilpasse mål til jeres klasse og jeres elever. Jeg deler mit hæfte til download under ‘dansk til mellemtrinnet’ og ‘skriveøvelser’ og så håber jeg, at I vil bruge dem som inspiration 🙂

Indlæg oprettet 25

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen