PANIK-løb

Jeg har netop lagt det nye PANIK-løb op under brain-breaks, og jeg kan kun anbefale jer at prøve det i jeres klasser, for det er simpelthen så sjovt. Det har taget noget tid at lave med alle de billeder, der skulle findes, men jeg synes selv at det er noget, jeg har manglet – også når jeg underviser i dansk som andetsprog. Denne øvelse er nemlig også en øvelse i over- og underbegreber, og jeg forudser derfor, at det vil blive brugt flittigt hos mig selv.

Spillet hedder som sagt PANIK-løb, og det gør det fordi børnene i små hold på 3-4 stykker, skal konkurrere med hinanden om at finde flest mulige kort, der passer sammen. Alle elever kan være med.

Panikken breder sig, da nogle kort passer flere steder, så det gælder om at finde parrene hurtigst. Eksempelvis gælder den røde sko på billedet både sammen med kortet ‘find fire røde ting’, men også kortet ‘find tre ting, du kan have på fødderne’.

Til sidst talte jeg antal løste opgaver op ved alle grupper, og dem der havde flest vandt selvfølgelig 🙂

Vi havde gang i hele spisesalen i sidste uge og hold nu op hvor var det sjovt! På mellemtrinnet læser eleverne selv kortene, men i indskolingen har jeg gjort sådan, at den der skal ud og løbe, skal forbi mig og få et nyt kort, hvor jeg læser op. Det er en smart måde, hvor jeg også forhindrer, at nogle bliver lidt for hurtige, og snyder med at løbe, inden den anden er tilbage 😉

I materialet har jeg skrevet en liste, over hvilke ting, jeg har valgt til de enkelte kort, men elever skal ikke følge denne liste, så længe det de har gjort, er rigtigt.

I kan hente materialet under Brain-Breaks (HUSK at hente både del 1 og 2)

Indlæg oprettet 25

6 tanker om “PANIK-løb

  1. Hej Cathrine. Jeg kan ikke helt finde rundt på din side. Jeg synes ikke, jeg kan se alle dine materialer til download. Jeg kan ikke finde dit “Panikløb”. Synes det lyder spænende, da det helt klart også må udfordre temperamentet hos nogen elever.

    1. Hvis du klikker ind på Brain-breaks i toppen kommer du ind til dem alle og trykker på ‘download’ i bunden 🙂

  2. Hej Cathrine

    Jeg er ikke helt med på strukturen i det. Hænger alle billederne et sted, og så skal de huske dem ? Eller har de en seddel med rundt, hvor de skal skrive på? Eller skal de tage billederne med?

    1. Alle billederne er spredt ud, hos mig i vores spisesal, og så skal de tage de kort med tilbage til gruppen, som matcher deres opgavekort.

  3. Hej Cathrine,

    Superflot side du har lavet 🙂
    Kan du forklare Panikløbet lidt mere for mig?
    De konkurrerer i mindre grupper mod hinanden sådan stafetagtigt (en ad gangen løber) og skal finde de rigtige billeder. Men har du så kopieret et sæt kort til alle grupper og lagt dem forskellige steder?

    Mvh. Majken

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen